Det betyr at du MÅ lese deg opp. Første stopp er selskapets hjemmeside. Klikk deg gjennom og LES alt. Bygg en forståelse av hva selskapet leverer og hvordan de fremstiller seg selv.
I tillegg kan du google selskapet og sjekke dem ut i sosiale medier, f.eks. Facebook og LinkedIn. Her vil du raskt kunne bygge en oversikt over hva de jobber med og problemstillinger rundt virksomheten, samt få innsikt i hva slags mennesker som jobber i selskapet. Dette er det forventet at du gjør på forhånd, hvis du er reelt interessert i jobben. Har du droppet dette blir det tolket som om du ikke er reelt interessert i å jobbe for selskapet du har søkt hos. For mange er dette helt grunnleggende i en jobbsøkerprosess, men for mange er det også helt fraværende. Så tipset er; gjør hjemmeleksen din!
Intervjuet er ikke bare enveis, la det bli en dialog mellom to parter.
På selve intervjuet er det også forventet at du har spørsmål og behov for avklaringer. Gi tydelig inntrykk av at du har behov for å stille spørsmål. Det signaliserer ekte interesse og at du har jobbet for å forstå/bli kjent med selskapet. Da blir du automatisk en kandidat vi mener er interessant. Vi vil jo helst at du skal engasjere deg skikkelig for den jobben du har i sikte.
Husk at det er lov å be om referanser hos en potensiell arbeidsgiver. Det er ikke bare arbeidsgiver som kan spørre om referanser for deg. Hvorfor skal du spør om det? Det handler om din hverdag, dine muligheter til å presentere og ikke minst fordi du skal trives på din nye arbeidsplass. Hverken arbeidsgiver eller arbeidssøker er tjent med at det ikke er en ‘god match’.
I tillegg; i en søkeprosess er markedsføringen av deg selv viktigere enn du tror. Vi som jobber med rekruttering er alltid på jakt etter flinke folk – også til andre jobber. Når du ikke opp i akkurat denne jobben vil vi huske deg til andre muligheter som kommer.